Niektóre gatunki muzyczne nierozerwalnie kojarzą się nam z określonymi kolorami. Rock i ciężka muzyka metalowa? Oczywiście czerń! Reggae? Czerwień, zieleń i żółty. Muzyka klasyczna? Stonowany błękit. A czy fani określonych gatunków muzyki preferują również określone barwy? A jeśli tak, to dlaczego psychika człowieka łączy te dwa obszary?
Jubileuszowy, 20 Festiwal Przystanek Woodstock, rozpoczyna się już 31 lipca. Z okazji tego muzycznego wydarzenia, Dekoral postanowił w ramach badania Kolorowa Polska sprawdzić, jakie kolory lubią miłośnicy określonych gatunków muzycznych. Czy to, jakiej muzyki słuchają wpływa na to, jak się ubierają?
Ulubiony kolor i ulubiona muzyka – czy jest związek?
Wśród miłośników muzyki popularnej, najczęściej preferowanym kolorem okazuje się przydymiony róż (określany w palecie Dekoral Fashion jako „piękno”). Nieco ciemniejszą i bardziej nasyconą wersję tej barwy preferują punkowcy – dla 13% z nich ulubionym kolorem jest fiolet (batystowy fiolet). Kolor raczej niezbyt często wskazywany jako ulubiony przez zwolenników innych gatunków muzycznych. Osoby słuchające muzyki elektronicznej najbardziej lubią kolor lazurowy szantung.
Pokaż mi swoją szafę a powiem ci, czego słuchasz.
A czy ulubiona muzyka ma wpływ na to, jak się ubieramy? Z badania Kolorowa Polska wynika, że ponad połowa osób (54%) lubiących hip-hop nosi się w kolorze blue-jeans – nic w tym dziwnego, dżinsy to prawdopodobnie najbardziej popularny element odzieży wśród Polaków. Miłośnicy rocka wybierają oczywiście czarne elementy stroju – aż 43% zwolenników ostrej i cięższej muzyki ma koszulki w czarnym kolorze. Nieco bardziej kolorowi są słuchacze reggae – w szafie co piątego z nich (21%) znajdziemy zielone ubrania (tweedowa zieleń). Energetyczne, wpadające w czerwień kolory odzieży wybierają zwolennicy muzyki elektronicznej.
Muzyka, kolor i psychologia
Wprawdzie pewne określone kolory odzieży łączą się trwale z gatunkiem muzycznym (trudno wyobrazić sobie fana trash metalu w różowych spodniach), ale tak naprawdę to nasza psychika jest najważniejszym elementem, który dyktuje nam zarówno to czego słuchamy, jak i to jaki kolor odzieży preferujemy. I jest to zależność wzajemna. Badania prof. Karen Pine z Uniwersytetu Hertfordshire wskazują, że kobiety kiedy są smutne lub rozdrażnione najczęściej zakładają niebieskie dżinsy. Z kolei badania Yuna Ferguson’a z Uniwerystetu w Misourri pokazały, że słuchanie określonej muzyki wpływa na nastrój słuchacza – Strawiński wpędza w depresję, a Aaron Copland dodaje energii. Odczuwany nastrój wpływa zatem zarówno na to, jaką muzykę wybieramy do słuchania, jak i na to, jakiego koloru odzież zakładamy. Muzyka może również nastrój słuchacza zmienić- podobnie jak założenie bluzki w określonym kolorze (w czerwonej czujemy się bardziej „sexy” a w czarnej bardziej niezależni).
Muzyka też ma barwy
Są osoby, dla których barwy i muzyka mają szczególne połączenie – to synestetycy, czyli ludzie, którzy z nieznanych nauce przyczyn (podejrzewa się dodatkowe połączenia nerwowe) potrafią słyszeć barwy a muzyka niesie dla nich ze sobą określony kolor. Synestetycy dosłownie słyszą niebieski lub czerwony. Na synestezję „cierpią” tacy artyści jak Tori Amos, Billy Joel , Eddie van Halen czy Stevie Wonder.
Więcej ciekawych informacji związanych z kolorami można znaleźć na KolorowaPolska.pl.
Napisz komentarz